Sparte tusenlapper på lappen

Bård Joar Sletaune (51) har vært ABBL-medlem så lenge han kan huske. Det kom godt med da «hele familien» tok førerkort samtidig.

– Jeg er klar over at jeg har flere fordeler som ABBL-medlem, og jeg prøver å bruke dem når anledningen byr seg, sier Sletaune.

51-åringen har arvet bolig og fikk ABBL-medlemskap fra sine foreldre, men hadde inntil i fjor ikke benyttet seg av fordelene i nevneverdig grad.

Først da hans lille familie på tre ble kunder hos Wright kjøreskole i Asker, oppdaget Sletaune at det var penger å spare ved bruk av medlemskapet.

Har spart tusenvis

Sammen tok eldstedatteren Emma Celine lappen, sønnen Elias trafikalt grunnkurs og selv ønsket Bård Joar seg muligheten til å kjøre med en større henger enn førerkortet tilsa.

– Hvis du skal kjøre bil og henger med en totalvekt på over 3,5 tonn trenger du et såkalt BE-førerkort, forklarer han.

Sletaune anslår at han har spart flere tusen kroner ved å bruke medlemsrabatten han får hos kjøreskolen.

Ifølge Harald Sehl, distriktsleder i Wright kjøreskole, bør man beregne minst 30 000 til 35 000 kroner for et førerkort i klasse B. Da blir det penger å spare med 10 prosent avslag per pakkeløsning.

– Via ABBL får man rabatt på pakketilbudene våre som allerede er
rabattert. Da blir det fort flere tusen kroner spart på et førerkort kl B, sier daglig leder
Harald Sehl.
GOD AVTALE: – Via ABBL får man rabatt på pakketilbudene våre som allerede er rabattert. Da blir det fort flere tusen kroner spart på et førerkort kl B, sier daglig leder Harald Sehl.

Lav strykprosent

Hos kjøreskolen i Asker ble det i fjor gjennomført litt over 400 førerprøver. Sehl forteller at strykprosenten deres ligger under landsgjennomsnittet, som i 2022 var 21
prosent, sammenlagt for alle klasser.

– Vi har flest førerprøver på personbil, men merker stor etterspørsel etter både tilhenger og motorsykkel, sier Sehl. Da Emma Celine kjørte opp i fjor sommer, tre dager etter at hun fylte 18 år, sto hun på første forsøk.

– Jeg hadde kjørt en god del sammen med foreldrene mine, og jeg fikk også teste en «oppkjøringstime» hos kjøreskolen, før jeg kjørte opp på ordentlig, sier hun.

Emma Celine kjørte opp med automatgir, noe Harald Sehl sier er helt i tråd med tiden.

– Flertallet av våre elever kjører automat. Veldig mange har nå kun automatgiret bil til privat øvelseskjøring, og ønsker også det på trafikkskolen. Vi anbefaler automat, mest fordi det gir elevene større overskudd til å holde trafikalt fokus, men også fordi det lønner seg økonomisk, sier han.

Klar for kjøring

Distriktslederen hevder det er flere myter om automat som ikke lenger er like aktuelle.

– For eksempel har tilgjengeligheten i bruktmarkedet blitt mye bedre, og man får leid biler med automat de aller fleste steder i utlandet, sier han.

Familiens yngste sjåfør, Elias, har så langt tatt trafikalt grunnkurs og skal begynne med kjøretimer over sommeren. Inntil videre øvelseskjører han med pappa Bård Joar og kjører selv lettmotorsykkel, når kalenderen tilsier tørre veier. Nå er det ikke lenge igjen før Elias kan ta sin Yamaha MT 125 ut av garasjen.

Den skal han kjøre til førerkort for bil er i boks. – Da selger jeg nok motorsykkelen, sier han.